Translate

27 نوفمبر 2009

أمثالنا الشعبية = البهريز= هات من الأخر






منذ الصغر و تطرق أذاننا مئات الامثال الشعبية

أو نقرأها هنا و هناك و كان لجدتي رحمها الله و لأمي

متعها الله بالصحة و العافيةأمثال في مواقف عدة تختزل

و تلخص الموقف في حكمة بالغة و تسقط اسقاطات و

تترك انعكاسات رائعةو منها ما هو نصيحة جميلة في

اطار تخويفي "عارف اللي يلعب بالكبريت يجري له ايه

"اي تحذرك مثل : يا مستكتر الأيام أكتر

لسانك حصان

كزينة الرجال الأدب

القرش الابيض ينفع في اليوم الاسود

و هي تقرر واقع او تصنف مواقفا و لا تخلو من الظرف

و لا تخلو من الموعظة و الحكمة الا انها احيانا تحمل سخرية

مريرة من بعض العادات المذمومة وممن لم يعملوا حسابا للأيام

أو للمتكبرين الذين نالوا قليلا من الدنيا فنسوا الله و انساهم أنفسهم

و تشمت فيهم حين وقوعهم أو تصبر الناس علي صعوبات الحياة او

تبشرهم ان الخير منتصرو لكل منها قصة مدوية جعلتها مضرب الامثال

و بعضها يضارب بعض جلسنا أم محمود و أنا نتذاكره او أسرد بعضا

منهاو اترك لكم التعليق

أسمع كلامك اصدقك..أشوف أمورك استعجب

دلقو القهوة من عماهم و قالوا الخير جاهم

اكفي القدرة علي فمها تطلع البنت لامها

و جابوا الجردل و قلبوه طلع سي السيد لابوه

اضرب المربوط يخاف(بتصرف) السايب

أسد علي و في الحروب نعامة

ابوي ما يقدر الا علي امي

اللي ما يهمك وصي عليه جوز امك

مصائب قوم عند قوم فوائد

خيرها في غيرها

يا أبو العيال هات لك شيال

صاحبك من بختك و الصاحب ساحب

الشاطرة تغزل برجل حمار

يخلق من ظهر العالم فاسد

يجعل من الفسيخ شربات

لسانك حصانك ان صنته صانك و ان هنته هانك

اذا انت اكرمت الكريم ملكته و اذا انت اكرمت اللئيم تمردا

خذوا الحكمة من افواه المجانين (عجيب و غريب)

اذا كان المتكلم مجنون فليكن المستمع عاقل

البيت بيت ابونا و الغرب يطرودونا (يكرس العنصرية)

يا مربي في غير ولدك يا باني في غير ملكك ( بشع و يحض علي عدم كفالة الأيتام)

الكدب خيبةعلي نفسها جنت براقش

اللي عاجبه الكحل يتكحل و اللي مش عاجبه يترحل (استفزازي)

الباب يفوت جمل (استفزازي)

أقرع و نزهي

بعد ما شاب ودوه الكتاب (و يتعارض مع طلب العلم من المهد الي اللحد)

ابني في حضني و ادور عليه ليه

ادعي علي ابني و ازعل من اللي يقول أمين

باب النجار مخلع من بره هلا هلا و من جوه يعلم الله

و من بره طقشي طقشي و من جوه شر(بتصرف) محشي

قليل البخت يلقي العضم في الكرشة

حبيبك اللي تحبه و لو كان عبد نوحي

مقدرشي علي الحمار اتشطر علي البردعة

أعطيته عيوني طمع في حواجبي

رجعت ريما لعادتها القديمة

المركب اللي فيها ريسين تغرق

من كتر خطابها بارت

اللي سبق اكل النبق

صباح الخير يا جاري انت في حاللك و انا في حاللي

من تدخل فيما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه

أردب ما هو لك ما تحضر كيله تتعفر دقنك و تتعب في شيله

البقرة بتولد و الثور بيحزق ليه

في الشوارع ماشية متزوقة و عروسة و في بيتها قاعده له جاموسة

اللي يشيل قربة مخرومة بتخر علي راسه

مرضيش بالخوخ و رضي بشرابه

اتلم المتعوس علي خايب الرجا

زينة النساء الذهب و زينة الرجال الأدب

لا تعايرني و لا اعايرك ده الهم طايلني و طايلك

علاج الندل اجتنابه

السبع سبع و ان كلت مخالبه و الكلب كلب و لو طوقته ذهبا

القناعة كنز لا يفني

الشايب لما يتدلع زي الباب المخلع

حمارك الأعرج يغنيك عن سؤال اللئيم

ودن من طين وودن من عجين

سكتنا له دخل بحماره

الله يسامحك يا عم مرزوق عاوز تعلي و لو علي خازوق

جوزوا مشكاح لريما ما علي الاثنين قيمة

ايش لم الشامي علي المغربي

الحس مسني و ابات متهني و لا كبابك اللي قتلني

اتلمت المكنسة مع البلاعة وصاروا رباطية و جماعة

و ايش لم تنتون علي تنتن: واحد نتن و التاني أنتن

اسمها قمر وأبوها شهاب هي نيلة و هو هباب

رقص علي السلالم لا اللي فوق سمعوه ولا اللي تحت شافوه

مشفوهمش و هما بيسرقوا و شافوهم و هما بيتقاسموا

ابن الوز عوامابن الشاطر عويل

يا واخد القرد علي مالهِ بكرة يروح المال و يبقي القرد علي حاله

الأعور يقرص في الحيطة و الأهبل يقوله أي أي

الحيطان لها ودان

عقلك في راسك تعرف خلاصك

اللي له في عقل و راس عمره في الدنيا ما يحتاس

من شاف بلوة غيره هانت عليه بلوته

من جاور السعيد يسعدي

ا أكسر (بتصرف) زيركم يا اروح ما اجي لكم

علي قد لحافك مد رجليك

بيت النتاش عمره ما يعلاش

اجري جري الوحوش غير رزقك لم تحوش

الدنيا منفاتة و المتغطي بيها عريانِ

الميه تكدب الغطاس

طلع نقبهم علي شونة

يا مستكتر الايام

أكتريا رايح كتر من المدايح (بتصرف)

شفت منك ايه يا بصلة غير كل قضمة بدمعة

الحسود لا يسود

لو الجمل كان شاف صنمه كان قطمه و رماه

قاضي العيال شنق نفسه

ناقش الموكوس (بتصرف) يلهيك و يجيب اللي فيه فيك

جنازة حارة و الميت كلب

ما احنا دافنينه سوا

ابنك علي ما تربيه و جوزك علي ما تعوديه

طمعنجي بني له بيت فلاسنجي سكن له فيه

ارادها طرب صارت نشب

اصبر علي جار السوء ليرحل يا تجيلوه داهية تشيله

حسبناه موسي طلع فرعون

كل حوت و له صياده

من لاعب القطط يستحمل الخرابيش

اتدلعي يا عوجة في السنين السودا

زي عيال الناموس البنت خايبه والولد منحوس

إذا حبيت تصون العرض و الخير تزيده زوج بنتك للي بتريده

حط قرشك في الشمس و اقعد في الظل

قال له ما تبيع رخيص رد ما توصي حريص

لا يغرك رخصه راح ترمي نصفه

أعطي العيش لخبازه و لو يأكل نصفه

صام و أفطر علي بصلةا

لعوالم بترقص و تغني و العريس علي نار مستني

اللي ما تحتجش لوجهه بكرة تحتاج لقفاه

خذ لك في كل بلد صاحب و لا تاخد في العالم عدو

الرفيق قبل الطريق

قبل ما تخطي شوف

بكرة نقعد ع الحيطة و نسمع الزيطة

لا تلاعب الاهبل و لا تخلي الاهبل يلاعبك

الحداية مش بتحدف كتاكيتا

لمتعوس متعوس و لو علي راسه فانوس

علي وشك يبان يا مضاغ اللبان

الحجر الداير ها البت من لطه

القرعة تتباهي بشعر اختها

يا داخل بين البصلة و قشرتها ما ينوبك الا ريحتها (بتصرف)

العروسة للعريس و الجري للمتاعيس

اذا كنت كذوبا فكن ذكورا

القط يحب خناقه

في الوش مراية و في القفا سلاية -أو حرباية-

عصفور في اليد خير من عشرة علي الشجرة

الباب اللي يجي لك منه الريح سده و استريح

اللي بيته من زجاج ميحدفش الناس بالطوب

الحظ لما يواتي الأعمي يبقي ساعاتي

قيراط بخت و لا فدان شطارة

يا مأمنة للرجال يا مأمنة للميه في الغربال

يا مأمن للحريم يا مأمن لسحابة في يوم مطير

ياما في الجراب يا حاويي

اما في السجن مظاليم

و ايش تعمل الماشطة في الوش العكر

كثرة الغسيل ما تبيض الفحم

الكتكوت الفصيح في البيضة يصيح

جاه يكحلها عماها

سألوا البغل انت مين قال الحصان خالي

هبلة و مسكوها طبلة

فلاح حب يتمدن جاب لأهله مصيبة

يا ما جاب الغراب لامه جاب لها بلوة (بتصرف) في كمه

تبات تعلم في المتبلم يصبح ناسي و تبات تبخر في المتجخر يصبح ريحته و حشة (بتصرف)

بيعلم الغشامي الحلاقة في رؤوس اليتامي

بيلعب بالبيضة و الحجر و يطرز بسبع ابر

قد الكف و يقتل مية و ألف

ده يسرق الكحل من العين

يبيع الميه في حارة السقايين

من عاش بالحيلة و النم مات بالفقر

و الهمجه يتاجر في الحنة و الكتان كترت الاحزان

يا ما التراب بيلم

الفاضي يعمل قاضي

اللي معاه قرش و محيره يجيب حمام و يطيره

اللي ملهوش سبح يعمله قطع بنطلونه (بتصرف) و قعد يوصله

قبل ما تحبل دقت الكمون و قبل ما تولد سمته ميمون

القرد في عين امه غزال

الغني يستقبلوه و يغنوا له و الفقير يطردوه و يردحوا له

ربك للمنكسرين جابر

ربي يا خايبة (الأم) للغايبة (الحماة)

جوزتها تتاخر راحت و جبته راخر

فلان ده له في كل خرابة عفريت

المال السايب يعلم السرقة

من امنك لم تخونه و لو كنت خاين

بكرة يا ناكر خيرى تشوف زماني من زمن غيري

معرفش قيمة حنان أمه إلا لما شاف مراة أبوه

يقتل القتيل و يمشي في جنازته

اللي علي راسه بطحة بيحسس عليها

من فات قديمه تاه

كله سلف و دين حتي المشي علي الرجلين

موت يا حمار علي ما يجي لك العليق

يا شايل همك و هم غيرك حتموت واقف علي حيلك

سبع صنايع و البخت ضايع

القوالب نامت و الانصاص قامت

يا بخت من بكاني و بكي على و لا من ضحكني و ضحك الناس على

زي القطط بسبع ارواح

ال بره و جوه فرشت لك و انت مايل و ايه يعدلك

ديل الكلب ما يتعدل و لو علقوا فيه قالب

إذا النملة باضت حمام و الناموسة ولدت يمام عمر ذيل الكلب ما يتقام

أخرة خدمة الغز علقةالدنيا

اذا أتت باض اليمام علي الوتد و اذا ادبرت بال الحمار علي الأسد

زي ام العروسة فاضية و مشغولة

زغرطي يا اللي مش غرمانة

فلان ميشفش معدية ويستني (بتصرف) البر ده

اللي ميشوفش من الغربال يبقي أعمي

القرش الأبيض ينفع في اليوم الأسود





ارجو ان تكونوا قد استمتعتم

و لعلنا نتفق ان الأمثال هي عين راصدة للمجتمعات و تعطينا فكرة

عما اذا كانت تحث علي الفضائل

ام مجتمعات ساقطة في الرذائل و تستحل ما ليس لهاو

هي مفتاح الشخصية و الهوية لها و للراغبين في سبر أغوارهاهي قمة الدراما

في الأدب الشعبي و تأتي بطرق منها جملة واحدة مقررة و ختاميةمثل الكدب خيبة

أوأقرع و نزهي أو هي مسرحية كاملة بشخوص و خلفيات و اهداف

و عظات و لكنها تختصر النصوص و تصل الي زبدة المعني أو القيمة التي يطرحها

أهل بلد مافتعطيه لمتلقيه اما شربة من العسل او جرعة من الترياق

مثل أردب ما هو لك ما تحضر كيله تتعفر دقنك و تتعب في شيله

و فيها تري حقلا فيه قمح يقوم اصحابه بالحصاد و الوزن بالكيلة

و تري شخص يتطفل و تتعفر ذقنه و يتعب من الحمل معهم

ثم إذ هم لئام لم يناله منهم الا التعب و العفار

و الايحاء هنا الا تتدخل في ما لا يعنيك من امور

و مثل الغني يستقبلوه و يغنوا له و الفقير يطردوه و يردحوا له

فتري بيتا و تري غنيا في بعض نفر يستقبلوه و يهللون و يستبشرون

و يغنونو تراهم هم هم في موقف اخر مع مسكين محتاج فيطردونه شر طردة

مع الردح مما يدل علي وضاعة الاصل و انهم ناس لمامة

و هذا المثل يستنكر عادات اجتماعية مذمومة من اعطاء من لا يحتاج

و منع من يحتاج عن رزق الله و هكذا و هلم جراهذه هي أمثالنا

تعلمنا منها الكثير و الكثير و كانت المواقف تستدعيها

فنضحك أو نأسي أو نستلهم العبرة و المجال لكم

للإضافة و التعليق فهلموا


و هنا بعض الأمثال الإنجليزية و ترجمتها

و دمتم سالمين



أبو محمود

ليست هناك تعليقات: